måndag 18 december 2017

Gratis pedagogiskt material: Vad innehåller säcken?

Den här veckan ägnar vi till julmys på jobb med julsagor, julramsor, julpyssel och julsånger, vi kommer även att hålla en julfest för barnen på torsdag. Hur har ni det på era förskolor?

Nu märks det att barnen längtar efter julen och klapparna som tomten kommer med i sin säck.

Så här några dagar innan jul så passade jag på att skapa ytterligare ett pedagogiskt material med jultema. Det är ett språkmaterial där barnen ska lista ut vad säcken innehåller. 
Materialet består av 12 säckar med korta meningar på och av 12 lösa kort med bilder på. Övningen går ut på att barnen ska gissa vad säcken innehåller. Genom att läsa en mening i taget och låta barnen fundera och gissa övas deras abstrakta tänkande.
Materialet kan användas som på bilden ovan, att man parar ihop bilderna till säckarna eller som jag har tänkt göra klistra fast bilderna på baksidan av säckarna.
Ett par av sakmeningarna kanske kan gissas till mer än sak, om man vill ha en annan bild än den jag har valt så får man själv lösa det!
LPFÖ 98 rev 16:
Förskolan ska sträva efter att varje barn tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya
sätt att förstå sin omvärld.

Vid intresse av materialet: 
Materialet laddar ni ner själv! Klicka på länken till materialet nedan för att komma till min sida hos skolmagi, där materialet laddas ner gratis.

Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner!



Julstöket är på gång här hemma, imorgon ska granen in och kläs!
Kram Maria

1 kommentar:

  1. Tack! Kommer att använda materialet som en trevlig pedagogisk avslutning på språklek för den här terminen i förskoleklass ��

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen