söndag 1 oktober 2017

Gratis material till förskola: Matematiklek ekorrar och ekollon

Häromdagen när vi var i skogen fick barnen i uppgift att leta upp ekollon till ekorrar. Till aktiviteten hade jag tillverkat kort med ekorrar som har en siffra på svansen som barnen fick ha med sig när de letade. När vi var i skogen kom en ekorre springande och klättrade upp i ett träd intill oss☺   
Raus förskolas facebook sida kan ni se lite bilder på det vi gjorde. 
Övningen går ut på att räkna antalet ekollon och para ihop kortet med ekorren vars siffra som motsvarar antalet. Om man vill kan man para ihop sifferkorten med riktiga ekollon som barnen själv har plockat. I aktiviteten tränas ordningsföljd, siffror och antal.                                  
Materialet består av 11 kort med ekorre och siffror på och av 11 kort med ekollon på. 

Barnen fick även i uppgift att räkna vilka ekorrar som är tio kompisar med varandra ex. 3+7, 4+6.



Vid intresse av materialet: 
Materialet laddar ni ner själv! Klicka på länken till materialet nedan för att komma till min sida hos skolmagi, där materialet laddas ner gratis.

Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner!

Länken: Ekorre matematik


Hoppas ni får en härlig avslutning på veckan!

Kram Maria

2 kommentarer:

  1. Vilken rolig ide. Vi har massor med nötter på gården så nu hittade jag ett fint material att träna antal-siffra med. Tusen tack för att du delar med dig av dig material!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack för din kommentar.
      Det är roligt att materialen kommer till användning av fler barn runtom i landet.

      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen