söndag 13 augusti 2017

LCHF: broccoligratäng med rökt skinka och purjolök

Efter en väldigt blåsig dag med lite trädgårdsarbete har jag landat i soffan framför den underbara filmen Mamma Mia som just nu visas på TV. Jag vet inte hur många gånger jag har sett den, älskar historien och musiken!

Med datorn i knät passar jag samtidigt på att dela med mig av ett recept på min goda broccoligratäng som tar ca 20-25 minuter att laga.

Det här behöver du till 3-4 personer:
500 g färsk eller fryst broccoli
½ liten purjolök
120 gram rökt skinka
2 ägg
3 dl riven ost
1 dl grädde
Salt och peppar

Gör så här
1. Sätt ugnen på 225°
2. Hacka purjolöken. 
3. Koka broccolin i 3 minuter.
4. Lägg i purjolöken och koka i ytterligare 1 minut.
5. 
Låt broccolin och purjolöken rinna av i ett durkslag.
6. 
Skär den rökta skinkan i mindre bitar. 
7. 
Lägg broccoli, purjolök och skinka i en smord ugnsform. 

8. Blanda samman grädde, ägg och ost i en bunke tillsammans med salt och peppar.
9. Häll blandningen över broccolin.
10. Ställ in formen i ugnen i ca 15 minuter eller tills osten fått en fin färg.

Broccoligratängen serveras med en grön sallad. Om du inte vill ha rökt skinka i gratängen går det bra att använda kyckling eller bacon istället.

Ha en trevlig avslutning på söndagen!
Kram Maria 

2 kommentarer:

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen