torsdag 27 april 2017

LCHF Gravlaxpaj utan pajskal med babyspenat, ramslök och prästost

Tycker ni också att det var ett tag sedan jag skrev om någon god maträtt, så behöver ni inte mer för här kommer en!
I kväll gjorde jag en LCHF paj utan pajdeg med god 
lax, spenat, ramslök och prästost.
Valet att inte göra någon pajdeg till pajen gör jag för att jag gillar den goda fyllningen mest och för att jag äter LCHF kost.

Detta behöver du till fyllningen:
2 påse babyspenat (140 g)
1 hackad schalottenlök
1 dl hackad ramslök
smör
½ dl hackad dill
2½ dl riven prästost
150 gram gravad lax i skivor

Äggstanning:

3 ägg
2 dl vispgrädde

1 dl mjölk
Salt
Peppar

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200°. 
2. Fräs spenat, ramslök och schalottenlök i smör så att spenaten sjunker ihop. Ta från värmen och blanda i dill.
3. Vispa ihop ägg, grädde, mjölk, salt och peppar.
4. Varva spenatröran med prästosten och laxskivor i en smord pajform.
5. Häll över äggstanningen.
6. Grädda pajen i mitten av ugnen i ca 35 minuter.
7. Ät och njut!!
Önskar er alla en härlig kväll!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen