onsdag 26 april 2017

Dinosaurie ramsa

För några år sedan när det inte fanns lika många inspirations bloggar och hemsidor hämtade jag mycket inspiration hos Ingelas lekstuga. Där fanns många tips på språkträning, ramsor och sånger, en sida med bra blandning.
Ramsan om dinosaurier som ni ser nedan kommer därifrån, tyvärr går det inte att komma in på Ingelas lekstuga längre.


 Fem dinosaurier bodde i en hydda
en sa "jag ska ut och fånga en myra"
så var de bara fyra.

Fyra dinosaurier bodde i en hydda
en sa "jag letar mat här breve"
så var de bara tre.

Tre dinosaurier bodde i en hydda
en sa "jag vill ut och gå"
så var de bara två.

Två dinosaurier bodde i en hydda
en sa "jag kommer tillbaka sen"
så var det bara en.

En dinosaurier var nu ensam och ledsen -
men rätt som det var, kom de andra hem igen!
1-2-3-4-5

                                 

Vi har skrivit ramsan bak på en bild med en hydda och klippt ut bilder på dinosaurier. Sedan har vi laminerat alla bilder och sätter fast dinosaurierna med häftmassa på hyddan för att lätt ta bort en i taget när vi läser ramsan.
         
Bilderna kommer från http://lannaunicorn.se/category/iggy/
https://www.br.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen