söndag 26 februari 2017

Snabblagad korvgryta LCHF

Det är inte så ofta jag köper falukorv men det hände faktiskt sist jag var och handlade, det blev ICA falukorv med 71% kötthalt. 
Vår söndagsmiddag blev en fantastisk god korvgryta. 
Det här behöver du till 4 portioner:
2 st gula lökar
2 st vitlöksklyftor
550 g falukorv 71% kötthalt
2 dl grädde
1 dl creme fraiche
3 msk tomatpuré
1 msk kinesisk soja
1 tsk sambal oelek
1 msk kalvfond
Smör
Svartpeppar
Salt

1. Hacka lök och vitlök.
2. Stek löken och vitlöken mjuk i smör på låg värme i en gryta.
3. Skär korven i 1 cm tjocka skivor och dela dem i stavar.
4. Stek korven tillsammans med löken på lite högre värme.
5. När korven fått lite färg, häll i grädde, creme fraiche, tomatpuré, fond och sambal oelek. Smaka av med kryddorna.
6. Låt det koka ihop i 5–10 minuter.
Servera tillsammans med blomkålsris och sallad.

Original receptet kommer från Anna Hallén men jag har ändrat lite efter mitt tycke.

Trevlig kväll!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen