lördag 28 april 2018

Gratis pedagogiskt material: Bingo med rimord

Oj, vad tiden springer iväg och det är extra mycket som händer just nu när våren är här. Så fort jag hinner tittar jag in och skriver om det jag känner för eller delar med mig av något material, vilket jag ska göra idag.

Jag har nu tillverkat ytterligare ett bingospel, nu med rimord. De andra spelen är med sammansatta ord och motsatsord.

Materialet består av 6 brickor med rutor, bilder och texter samt av 24 lösa kort med bild och text på.

Spelets gång:
1. Lägga alla lösa kort i en liten påse.
2. Alla spelare väljer varsin bingobricka.
3. Låt alla berätta vad de har på sina brickor.
4. Bestäm vem som börjar dra ett kort från påsen.
5. Den som drar kortet berättar vad det är på bilden.
6. Den som har bilden på det ordet som rimma lägger kortet på sin bricka.
7. Alla turas om att dra kort från påsen.
8. Den som först fyller sin bricka vinner spelet.

Vill man inte använda sig av en påse så går det bra att spela spelet som ett memoryspel eller använda materialet som en parövning.
Materialet bidrar till samtal och kommunikation, barnen skapar en förståelse för ord som rimmar med varandra. I aktiviteten utvecklas även en förståelse för spelets regler och turtagning.
LPFÖ 98 rev 16:
Förskolan ska sträva efter att varje barn tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya
sätt att förstå sin omvärld.  

Materialet laddar ni ner själv!
Klicka på länken nedan för att komma till min sida hos Skolmagi.se för att ladda ner gratis.

Material länken: Bingo med rimord ord
Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner!

Nu ska jag fixa till mig och iväg på tjejträff på Oxhallen i Helsingborg. Trubaduren som spelar idag heter Håkan Hultberg, han kommer att tolkar Afzelius och blanda med sin egen musik.
Önskar er alla en underbar lördag!
Kram Maria

11 kommentarer:

  1. Kan inte ladda ner kommer vara till reklamlänkarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klicka på materialets namn Bingo med rimord!
      Vänliga hälsningar Maria

      Radera
  2. Hej,
    tack för fint material på din sida!
    Jag kan få upp sammansatta ord-bingo och motsatsord. Men inte rim-bingot. Där hittar jag ingen klickbar länk...
    mvh Therése

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      jag har testat länken och den ska fungera.
      Återkom annars på mejl malund68@hotmail.com
      Mvh
      Maria

      Radera
  3. Tack för fint rim-bingo! Kommer passa bra i hemliga resväskan i morgonbitti :)

    SvaraRadera
  4. hej Maria
    Vilken fantastisk källa din blogg är. Är tyvärr inte lika duktig på att skapa själv, eller rättare sagt, vet inte vilken program jag ska använda för att göra så fina dokument. Nu till min fråga, gillar verkligen bingo med sammansatta ord, rimord och motsatsord men problemet är att jag behöver dem i betydligt större format för att kunna använda ute då hela verksamheten flyttades ut p.g.a Corona. Att skriva ut och förstora blir ju inte lönsamt eller miljövänligt. Kan du tipsa mig hur jag kan göra? Kommer bli evig tacksam.
    Med vänliga hälsningar
    Monika

    SvaraRadera
  5. Hej Monika!
    Tack för dina ord om bloggen:-)
    För att få ut materialet i större format behöver du en skrivare som kan skriva ut A3 papper. När du väljer skriv ut så ändrar du pappersformatet till A3 och skriver ut. Jag provade det på jobbet idag och det fungerade jätte bra!
    Hoppas att du förstår hur jag menar. Hör gärna av dig igen annars.
    Med vänliga hälsningar
    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej, tack för ditt svar, tyvärr behöver jag bilder i betydligt större format, en bild på A5. undrar dock vilket program du använder för att skapa så där fina dokument? Gillar att skapa eget men tycker inte att det jag gör blir så fint. Med vänliga hälsningar
      Monika

      Radera
    2. Hej Monika!
      Ett A5 är mindre än A4. A3 är större än A4. Hoppas du hittar en lösning med att får materialet större.
      Jag skapar alla mina mallar till materialen i Power Point med hjälp av de olika formerna som finns att infoga.
      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera
  6. hej.
    Dina material är superbra och nu skulle jag vilja använda mig av det här rim bingot men det kommer bara upp att sidan inte finns. Måste jag logga in på dropbox för att komma åt det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Länkarna till materialen fungerar inte just nu. Jag försöker lösa det.
      Mejla mig på malund68@hotmail.com så skickar jag materialet.

      Med Vänliga Hälsningar
      Maria

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen