måndag 22 februari 2016

Montessorimaterial: bondgårdsdjur familjer

Jag har länge tänkt göra ett material med bondgårdsdjurens familjer men har inte hittat rätt bilder att använda mig av, jag har blivit kräsen när det gäller att hitta bilder till mina material och det är även viktigt för mig att kunna ange källan till bilderna.

Äntligen har materialet blivit klart och jag är väldigt nöjd med bilderna som är på Scheleich fina djur, vill man så finns alla djuren att köpa och kan användas tillsammans med mitt material.
Materialet består av kort på sex olika djurfamiljer som bor på en bondgård, alla familjer består av tre djur. Följande djurfamiljer finns på mina kort:
  • hund (tik, hane, valp)
  • gris (sugga, galt, kulting)
  • häst (sto, hingst, föl)
  • får (tacka, bagge, lamm)
  • tupp (höna, tupp, kycklingar)
  • ko (ko, tjur, kalv)
Korten består av ett större med bild och text, ett mindre med bild och ett med text. Materialet kan användas som en parövningen eller som en trestegs lektion, där man i 3 steg gör följande:
1. Ta ett kort eller ett djur i taget (isolerar det) och benämner det och ber barnet säga efter. Upprepa med alla djur i samma djurfamilj.
2. Lägg ut alla tre bilder eller djur och be barnet ge dig/peka på de olika djuren.
3. Isolera och ta ett kort eller djur i taget och fråga om barnet kan säga vad det heter.

Vid intresse av materialet: 

Om den här sidan kommer upp så klicka längst ner på "Nej tack, fortsätt till nedladdning" om ni inte vill skaffa dropbox.


Gör så här: Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet) Låt dropbox ladda klart sidan innan ni trycker på ladda ner.På min dator hamnar materialet i "hämtade filer", det kan man nog välja själv! Sen är det bara att skriva ut och laminera materialet. OBS! Klicka inte direkt på skriv ut i dropbox, då riskerar ni att få halva sidor! 

Länken:Bondgårdsdjur familjer


Önskar er en bra start på veckan!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!