måndag 22 februari 2016

Montessorimaterial: bondgårdsdjur familjer

Jag har länge tänkt göra ett material med bondgårdsdjurens familjer men har inte hittat rätt bilder att använda mig av, jag har blivit kräsen när det gäller att hitta bilder till mina material och det är även viktigt för mig att kunna ange källan till bilderna.

Äntligen har materialet blivit klart och jag är väldigt nöjd med bilderna som är på Scheleich fina djur, vill man så finns alla djuren att köpa och kan användas tillsammans med mitt material.
Materialet består av kort på sex olika djurfamiljer som bor på en bondgård, alla familjer består av tre djur. Följande djurfamiljer finns på mina kort:
  • hund (tik, hane, valp)
  • gris (sugga, galt, kulting)
  • häst (sto, hingst, föl)
  • får (tacka, bagge, lamm)
  • tupp (höna, tupp, kycklingar)
  • ko (ko, tjur, kalv)
Korten består av ett större med bild och text, ett mindre med bild och ett med text. Materialet kan användas som en parövningen eller som en trestegs lektion, där man i 3 steg gör följande:
1. Ta ett kort eller ett djur i taget (isolerar det) och benämner det och ber barnet säga efter. Upprepa med alla djur i samma djurfamilj.
2. Lägg ut alla tre bilder eller djur och be barnet ge dig/peka på de olika djuren.
3. Isolera och ta ett kort eller djur i taget och fråga om barnet kan säga vad det heter.

Vid intresse av materialet: 
Gör så här: Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet) Låt dropbox ladda klart sidan innan ni trycker på ladda ner.På min dator hamnar materialet i "hämtade filer", det kan man nog välja själv! Sen är det bara att skriva ut och laminera materialet. OBS! Klicka inte direkt på skriv ut i dropbox, då riskerar ni att få halva sidor! 

Länken:Bondgårdsdjur familjer


Önskar er en bra start på veckan!/Maria

21 kommentarer:

  1. Hej,
    Tack så mycket för att du delar med sig. Jag ska använda de i min förskola, väldigt bra gjort./Dzenita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dzenita!
      Roligt att materialet kommer till användning.
      Tack för din kommentar.
      Gott Nytt År
      Maria

      Radera
  2. hej
    jätte fina bilder vi jobbar just nu med djurfamiljerna. du har inte bilder på familjen get?
    tack för fina bilder christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tyvärr har jag inte familjen get.
      Mvh
      Maria

      Radera
  3. Hej!
    Jag skulle mycket gärna ta del av detta fina material men då jag klickar på länken får jag ett felmeddelande om att det inte går att hitta sidan jag söker.
    Med vänliga hälsningar Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Therese!

      Mejla mig på malund68@hotmail.com så skickar jag materilaet till dig.

      Mvh
      Maria

      Radera
  4. Hej!

    Jag försökte att ladda ner ditt fina material om bondgpårdens djur men får också ett felmeddelande att sidan inte kunde hittas. Finns det möjlighet att ta del av materialet på annat sätt?

    Mvh Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Mejla mig på malund68@hotmail.com så skickar jag det till dig.
      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera
    2. Hej! Jag får också felmeddelande när jag klickar på länken men vill gärna ha materialet ☺️ pernilla.s@utb.hudiksvall.se

      Radera
  5. Tar gärna del av materialet!
    kristine.lindberg@boden.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kristine!
      Mejla mig på malund68@hotmail.com och skriv vilket material det gäller, så skickar jag det till dig.
      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera
  6. Hej, jag kommer inte heller åt dina fina bondgårdsfamiljer, jag mejlade till den adressen du uppgett men har inte fått något svar. Vi ska påbörja arbetet kring bondgården i nästa vecka, så detta material skulle vara toppen mvh/Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Jag har mejlat materialet till dig idag.
      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera
  7. Hejsan
    Skulle jätte gärna ta del av materialet med bondgårdsdjur familjer för att kunna arbeta med detta på förskolan. Har du möjlighet att mejla mig materialet?
    Louisezander@hotmail.com

    Mvh Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Mejla mig på malund68@hotmail.com och skriv vilket material det gäller.
      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera
  8. Hej!
    Lyckas inte få fram bilderna. Kan du skicka dem till helena.briger@edu.sigtuna.se?
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Mejla mig på malund68@hotmail.com och skriv vilket material det gäller.
      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera
  9. Hej!
    det var bondgårdsdjuren jag inte fick fram. helena.briger@edu.sigtuna.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Mejla mig på malund68@hotmail.com och skriv vilket material det gäller.
      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera
  10. Hej!
    Åh vilket fint material, precis vad jag letar efter. jag skulle bli jätteglad om jag fick ta del av det. Mvh Lotta lotta.axby@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Mejla mig på malund68@hotmail.com och skriv vilket material det gäller.
      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen