måndag 26 maj 2014

Rabarberpaj

Nu kommer receptet på rabarberpajen som jag bjöd på i lördags, jag väljer att ha grahamsmjöl i smuldegen för godare smak.


Ingredienser:
Rabarber: 2-3 stycken rabarber eller så att det blir ett lager som täcker botten på en pajform.
1 dl socker

Smuldeg:
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl (jag använder den här)
1/2 dl socker
150 g smör (rumsvarm)

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Skär rabarbern i ca 1 cm bitar eller mindre.
Smörj en ugnssäker pajform med smör.
Lägg i rabarbern.
Strö över socker.

Gör smuldegen till pajen:
Lägg mjöl, socker och smör i en skål. Arbeta med fingertopparna eller en gaffel samman mjölblandningen till en grynig massa.
Täck rabarbern med smuldeg.
Baka pajen i mitten av ugnen tills den fått ljusbrun färg och rabarbern mjuknat, ca 20-30 minuter.
Jag serverade min rabarberpaj med vaniljvisp.


Den är mumsig och god, prova gärna!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen