söndag 12 januari 2014

Lyxig torskgratäng med kräftstjärtar

Snart är helgen slut och det känns som den har varit intensiv.....jag har fått mycket gjort och det är ju positivt!!
Det har blivit en del recept här på bloggen och det kommer ytterligare ett idag=)) För er som gillar fisk kan jag verkligen rekommendera den här fiskgratängen, den är underbart god!!!

Det här receptet hittade jag på facebook gruppen Vad lagar du till middag idag.

800 g torskfilé (jag använde torsk som Stellan fiskat)
Salt
Peppar
½ dl vatten 
3/4 dl vitt vin
3 msk hummerfond
1 dl crème fraiche
2 ½ dl vispgrädde
2 tsk tomatpurè
½ dl hackad dill 
1 burk kräftstjärtar i lag
Grovt hackad dill

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader och smörj en eldfast form. 
Vik ihop torskfiléerna till portionsbitar och lägg ned dem i formen. Salta och peppra. 

Vispa ihop vatten, vin och fond i en kastrull. 
Tillsätt crème fraiche, grädde och sist tomatpuré.
Låt såsen småkoka i ca 10 minuter.
Red gärna om den är för tunn. (Jag redde min med majsena)
Tillsätt dillen. 




Låt kräftstjärtarna rinna av, fördela dem jämnt över fisken och häll till sist över såsen.



Gratinera i ugnen ca 20 minuter eller till fisken är klar. Strö över lite grovt hackad dill. 


Servera med pressad potatis och lättkokt grön sparris. 


Ät och Njut !!!
Den här rätten kommer att lagas fler gånger hos oss!


Ha det så bra!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen