torsdag 2 januari 2020

Pasta med vannameiräkor (tigerräkor) och lax

God fortsättning på 2020! Hoppas ni har fått en bra start på det nya året.
Har ni gett några nyårslöfte? Jag ska bli bättre på att använda de kläder jag har (vissa har tags kvar) och inte köpa bara för att det är bra pris.

I dag tänker jag dela med mig av ett för mig nytt recept. I slutet av sommaren köpte vi vannameiräkor från en fiskbil som kom hit. Dagens middag blev pasta med lax och tigerräkor. En rätt som är snabblagad och fantastiskt god, den känns lyxig!
Det här behöver du till 4 st portioner:

Tagliatelle eller liknande till 4 pers

400 g vannameiräkor med skal
200 g laxfilé
5 salladslökar
1 gul paprika
1 msk olivolja
1 dl vitt vin
1 dl vatten
1 msk tomatpuré
2 msk hummerfond
1 dl crème fraiche
1 dl vispgrädde
1 st vitlöksklyfta
1 msk maizena till redning
salt peppar
2 msk hackad dill

Gör så här:
1. Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen och låt rinna av.
2. Strimla löken.
3. Kärna ur och tärna paprikan.
4. Fräs lök och paprika i en gryta med olivolja i några minuter.
5. Häll på vin, vatten, tomatpuré, fond, crème fraiche, grädde och pressad vitlök.
6. Koka upp och red av såsen. Låt småkoka i ca 5 minuter.
7. Skär laxen i små bitar och lägg ner i grytan. Koka ett par minuter tills laxen är klar.
8. Rör i räkor och smaka av med salt och peppar.
9. Strö över lite dill vid serveringen.
Hoppas ni vågar prova!
Original receptet har jag hittats hos Hemmets journal
Bilderna är mina egna.

Var rädd om er och ha det så bra!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen