onsdag 2 oktober 2019

Programmering med sopsamlarmonsterna

Vi har i veckan tema källsortering och återvinning, till hjälp använder vi oss av sopsamlarmosterna. Om ni inte känner till dem rekommenderar jag er att titta in på Hässleholm miljö där sopsamlarmonsterna finns. På deras hemsida hittar ni många olika material att använda i arbetet med barnen. @sopsamlarmonster

För att även använda programmering i vårt arbete med monsterna skapade jag en matta till vår blue-bot med sopsamlarmonster på.

Jag skrev ut monsterna och klistrade fast dem på A3 papper som jag ritat rutor på.

Nedan ser ni en film på vår aktivitet!

I aktiviteten fick barnen ta ett kort från sopsamlarmonsternas memory (ni hittar det HÄR) och berätta vad det var för avfall på bilden. Barnen programmerade sedan blue-boten att gå till det sopmonstret som samlar in avfallet. 
Man kan hitta på fler aktiviteter ihop med sopsamlarmonsterna, det är bara fantasin som sätter gränserna.

Trevlig kväll!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen