torsdag 24 januari 2019

Montessorimaterial: Ansiktets delar

Jag har fått många mejl från följare som undrat om jag har några material med kroppen. De jag har sedan tidigare på bloggen är sorteringsövningar där man sortera kläder efter vart på kroppen man bär dem. Nu har jag påbörjat skapandet av några ny material om kroppen. Idag delar jag med mig av ansiktets delar. Färgläggningen av bilderna har jag gjort på datorn, det var pilligt men det gick.
Materialet består av 12 kort med ett ansikte på. Varje del av ansiktet som benämns på korten är färglagda i rött. Följande delar finns på mina kort:
öron
ögon
näsa
mun (det finns även en uppsättning med texten läppar om man hellre vill använda det)
ögonbryn
haka
Korten består av ett större med bild och text, ett mindre med bild och ett textkort. Materialet kan användas som en parövningen eller som en trestegs lektion, där man i 3 steg gör följande:
1. Ta ett kort i taget (isolerar det) och benämner det och be barnet säga efter. Upprepa med alla korten.
2. Lägg ut alla bilderna och be barnet ge dig/peka på de olika korten
3. Isolera och ta ett kort i taget och fråga om barnet kan säga vad det heter.


Vid intresse av materialet: 

Man behöver inte ha eller skaffa Dropbox för att ladda ner materialet gratis!
Materialet laddar ni ner själv! Jag har fått mejl om att det fungerar hur bra som helst att använda Ipad och Iphone vid nerladdning När ni klickar på länken till materialet, så väljer ni sedan den lilla fyrkanten med pil vid adressfältet och väljer sedan spara pdf i Ibooks.

Jag kan inte lägga tid på att mejla material som är nedladdningsbara här på bloggen.

Material LÄNKEN: Ansiktets delar

Jag önskar er ett bra slut på arbetsveckan!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen