tisdag 2 oktober 2018

Gratis material till förskola: Matematiklek kastanjer och löv

Jag har skapat ett instagram konto, där jag kommer att ge tips på pedagogiska material och aktiviteter för förskolebarn. På instagram heter sidan malund68pedagoginspo, följ mig gärna där!
---------------------------------------------------------------------------------
Efter att jag fick förslaget av en läsare att tillverka ett material med kastanjer, har jag nu skapat ett nytt matematikmaterial med hösttema.
Övningen går ut på att räkna antalet kastanjer och para ihop kortet med lövet vars siffra motsvarar antalet. Om man vill kan man para ihop sifferkorten med riktiga kastanjer som barnen själv har plockat. I aktiviteten tränas ordningsföljd, siffror och antal.  
Materialet består av 11 kort med löv och siffror på och av 11 kort med kastanjer på. Har man tid och lust kan man pressa egna kastanjelöv, laminera och skriva siffror på och använda istället för lövkorten.
Jag har valt att göra två uppsättningar av materialet, ett som är färgkodat efter Montessoris lilla pärltrappa och ett med svarta siffror. Välj själv vilka sidor ni vill skriva ut.


Vid intresse av materialet: 
Materialet laddar ni ner själv! Klicka på länken till materialet nedan för att komma till min sida hos skolmagi, där materialet laddas ner gratis.

Jag kan inte lägga tid på att mejla material som är nedladdningsbara på bloggen.

Material LÄNKEN: Matematik kastanjer och löv


Skapa er en fin dag!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen