tisdag 3 juli 2018

Tips på sommaraktivitet i Skåne: En dag på VEN

Kommer ni att tillbringa tid i Skåne i sommar? I så fall kan jag tips er om ön Ven som ligger i Öresund mellan Sverige och Danmark.
Ven är inte någon stor ö, men där finns mycket att utforska och titta på. Vi tillbringade vår söndag där tillsammans med goa vänner.
För att smidigast ta sig runt på ön så behövs en cykel, man kan välja att ta med en egen eller hyra en på ön som vi gjorde. 
Ven har tre hamnar, Kyrkbacken heter fiskeläget och hamnen på den västra sidan. Bäckviken heter fiskeläget och hamnen där båtarna med passagerare från Landskrona, Råå och Danmark lägger till. På den nordöstra sidan av ön ligger den tredje hamnen som heter Norreborg. Vi besökte alla hamnarna och passade även på att ta ett uppfriskande bad i sundet.
 
Innan vi skulle ta båten hem kom Familjen Svan med sina tre söta ungar😊
På Tuna krog åt jag en god sillamacka med potatis, ägg, rädisor, matjesill och rödlök.
På ön finns det trevliga små butiker att besöka. Jag köpte bland annat de här fina porslins malvorna.
Om ni ska besöka ön under högsäsongen så rekommenderar jag er att boka både resa och cyklar via nätet hos Ventrafiken.

Tack alla som bidrog till en härlig dag på VEN!

GLAD SOMMAR
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen