onsdag 30 augusti 2017

Gratis material till barn: Sammansatta ord med luckor

Jag har sedan tidigare gjort två olika varianter av sammansatta ord, ni hittar dem HÄR och HÄR. Materielen är väldigt populära på jobb och barnen använder de mycket. Jag har nu tillverkat en annan variant av sammansatta ord, där man öppnar luckor med bilder för att se bilden av det sammansatta ordet.
Materialet består av 21 kort med bilder på sammansatta ord och 42 kort med bilder som används som luckor på materialet.
Genom materialet vill jag ge barnen en öka förståelse för att två ord tillsammans kan bilda ett nytt ord. Av erfarenhet vet jag att barnen älskar att leka med ord och hittar på egna varianter av sammansatta ord.

Jag har satt ihop materialet så här:

1. laminerat bilderna 
2. klippt ut dem
3. satt fast luckorna med bokplast

Följande sammansatta ord består materialet av:

hästsko
gräsmatta

luciatåg
blixtlås
citronfjäril

solstol
motorcykel
polisbil
brevlåda
husvagn

handboll
solros
nyckelpiga 
fotboll
solglasögon
osthyvel
husbil
barnvagn

glasögon
bokhylla

glassbil


Vid intresse av materialet: 

Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner!
Gör så här: Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet) Låt dropbox ladda klart sidan innan ni trycker på ladda ner.På min dator hamnar materialet i "hämtade filer", det kan man nog välja själv! Sen är det bara att skriva ut och laminera materialet. OBS! Klicka inte direkt på skriv ut i dropbox, då riskerar ni att få halva sidor! 


Länken: Sammansatta ord med luckor

Önskar er en God Natt!/Maria

4 kommentarer:

  1. Tack för alla tips och allt material du delar med dig av. Det här var jätteroligt för vår dotter som tycker det är kul med ord som har fler betydelser, även om hon inte förstår det riktigt. Hon skrattar alltid när vi säger samma ord i olika meningar och med olika betydelser. Så det här tyckte hon var roligt :)
    Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina!
      Åh, vad skoj att läsa. Tack för att du tog dig tid att skriva:)
      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen