måndag 20 februari 2017

QR koder till alfabetet

Jag har tidigare skrivit om att vi använder QR koder på förskolan. Vår adventskalender bestod bland annat av QR koder som var kopplade till olika experiment.

Nu när intresset för bokstäver är extra stort har vi kopplat vårt alfabetet till QR koder där barnen hör vad bokstaven heter och hur den låter.

Inspirationen och QR koderna har jag hittat hos Facebook gruppen
QR koder i förskolan, där finns färdiga koder att skriva ut.
Alfabetet som finns ovanför koderna finns att skriva ut gratis HÄR.


På jobb har vi även Qr koder med korta sagor och sånger på olika språk som en av mina duktiga kollegor har skapat.

(Lpfö 98/10/16) Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar:
...sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.
...sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.
...sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar.
...intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa.
...intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och dess kommunikativa former.


Nu blir det sängen där jag hoppas kunna kurera en jobbig huvudvärk med en god natts sömn!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen