måndag 9 januari 2017

Lchf chokladbollar med kokosflingor och mandelmjöl

Jag är ibland svag för sötsaker men försöker undviker det och äta lite nötter istället. Det är inte alltid jag lyckas och då blir det gärna choklad. I går när sötsuget satte in bakade jag chokladbollar som inte innehåller vanligt socker och där det räcker med en för att stilla behovet.

Det här behöver du till ca 15 st 
100 g rumsvarmt smör 
2 msk grädde
2 dl riven kokos ( + lite extra att rulla i)1 dl mandelmjöl
1 krm vaniljpulver1½ msk kakao
1½ msk kallt starkt kaffe
0,25 dl sötning, sukrin eller liknande (kan uteslutas)
Gör så här:
1. Blanda alla ingredienser för hand i en bunke. 
Blir den alldeles för kletig så tillsätt lite extra kokos eller mandelmjöl. 
2. Rulla till lagom stora bollar, rulla i kokos och ställ i kylen minst 30 min.
Chokladbollarna kan förvaras i några dagar i en försluten låda eller i  frysen, så tar man bara fram dem en stund innan dom ska ätas.
Original receptet kommer från tjockakocken.

Önskar er en bra start på veckan!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen