tisdag 5 maj 2015

Allemansrätt till förskolebarn

Är ni också ute i skogen med era barn på förskolan?
Vi har extra lång ute förmiddag varje tisdag då vi lämnar förskola runt kl.9:00 och är åter ca 12:00. På de här dagarna får barnen genom demokratisk röstning bestämma vart vi ska, det brukar variera mellan bondgård, skog och lekplats.


På våra promenader och besök ser vi mycket som inte ser rätt ut i naturen ex. nerskräpning. Vi måste vara rädd om vår jord och redan på förskolan tycker jag det är viktigt att vi pratar med barnen om vår allemansrätt.
I dag ska jag tipsa er om ett material som vi använder oss av, det kort med bilder och texter som jag har hittat hos sagokistan. Korten är lätta att ta med sig ut i naturen.



Det finns olika 16 kort, man kan sortera ut och använda de som man vill ta med sig.



För att komma till materialet, klick på länkarna nedan:
ALLEMANSRÄTTEN sid 1 
ALLEMANSRÄTTEN sid 2

God kväll alla fina läsare!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen