måndag 3 november 2014

Montessorimaterial formpilar

Ny vecka och nya möjligheter, min vecka börja med en ledig dag och det känns helt okej!

I förmiddags besökte jag Fyrklöverns Montessoris nyöppnade förskola och skola på Gustavslund i Helsingborg, vilka underbara lokaler med mycket ljusinsläpp.
Jag var med när Fyrklövern startade sin förskola i Ramlösa 2007 och har tidigare kollegor som arbetar i förskolan och skolan på Gustavslund idag, det var jätte skoj att träffa några av dem.



Nytt material

Jag har tidigare tillverkat en parövning med former som jag har mejla till måååånga läsare, ni kan läsa om materialet HÄR.
I dag ska jag dela med mig av ett liknade material med pilar istället som ni SJÄLV LADDAR NER som pdf!!
Materialet består av 16 pilar, 8 av pilarna har enkla former och 8 av pilarna har en bild av en sak som föreställer en form, korten bildar 8 par och är färgkodade.

Följande former är med på pilarna:

cirkel
triangel
kvadrat
rektangel
ellips
kub
hexagon
cylinder
Övningen går ut på att para ihop bilarna som har likadana former.

Förslag på arbete med former
Man kan låta barnen rita olika former med hjälp av ex Ritmallar. Barnen kan titta på olika former och man kan be dem att leta upp samma former i omgivningen.
När man märker att barnen känner igen formerna, kan man be några barn som tillsammans med sina egna kroppar skapar olika former. Fotografera gärna barnens formationer!


Vid intresse av materialet: 
Klicka på länken nedan för att komma till senaste uppdateringen av materialet och länken till att ladda ner materialet gratis.   LÄNKEN Formpilar 

Jag tar tacksamt emot feedback på materialen, så glöm inte att lämna en kommentar.
Tack på förhand!/
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen