måndag 23 december 2013

Trillingnötter......snabblagat julgodis

Lillejulafton är snart slut och den har bland annat innehållit julbesök hos min mamma och Stellans mamma och styvfar! Det är många besök hos nära och kära som görs så här i juletid!
Ett härligt träningspass på Friskis & Svettis blev det i eftermiddags, vi var runt 15 personer på passet, det brukar vara ca 50 st annars!

Jag tycker att det är extra roligt att får presenter som någon har gjort själv. Min träningskompis och fina vän Carina gav mig en fin påse som innehöll stöpta ljus och en burk med rocky road godis! Trevlig julklapp! Tusen Tack Carina!!




Några av de sista julförberedelserna har gjorts idag:
Skinkan griljerades och två nya julgodisar blev till! Ett av dem var trillingnötter som jag hittade på Jennys matblogg.
Endast två ingredienser så det är snabblagat och super enkelt.

Nu behöver vi inte slåss om trillingnöten i Alladin asken längre:-) 


I Jennys recept står det inte att hasselnötterna ska rostats, jag gjorde det med mina för att få en kraftigare nöt smak!

Ingredienser:
200 gram mjölkchoklad

100 gram hasselnötskärnor

Gör så här : 
Sätt ugnen på 200 grader och rosta hasselnötterna 10 min (rör om några gånger). Gnugga de varma nötterna i en handduk så att det mesta av skalet går av.
Smält chokladen över ett vattenbad, eller i mikron. Vänd ner hasselnötskärnor i chokladen och vänd om lite med en sked så att alla får choklad på sig. Fånga upp dem tre och tre , låt lite av överskottschokladen rinna av och lägg dem på bakplåtspapper och låt stelna.  Chokladen som blir över kan du med hjälp av en gaffel eller sked ringla över godisbitarna. Enkel och gott !

Njut av det sista av lillejul! 
Kram
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen