söndag 29 december 2013

Pastasås av resterna från julskinkan

Jag måste börja med att rekommendera en super rolig film för er, som vi var och såg på bio igår........ni kanske kan gissa vilken det är:-)
Ja, det är hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann!!
Jag har inte läst boken men tyckte det var en bra film med många härliga skratt:-) Robert Gustavsson är fantastiskt bra i rollen som hundraåringen Allan!


Här kommer en trailer på filmen!




Nu är alla kalas avklarade för det här året! I går var på det det sista och gratulerade min brorsdotter Filippa som fyller 9 år i morgon!
Det bjöds på pastasallad med skinka (julskinka). Därför kom jag att fundera på vad jag skulle göra av vår julskinka som låg kvar i kylen! Jag komponerade ihop en god pastasås till middag idag!



Receptet kommer här:

Ingredienser

500 g julskinka
½ purjolök
5 dl crème fraiche 
1 vitlöksklyfta
1 msk kalvfond
salt
vitpeppar
chilikrydda
cayennepeppar 

Gör så här:

Skär skinkan i tärningar
Hacka purjolöken 

Bryn purjolök och skinka i ett stekjärn
Häll i crème fraichen och bland runt allt
Pressa i vitlöken 

Häll i kalvfonden
Krydda efter smak
Låt allt puttra klart i ca 10 min eller medans pastan kokar

Enkelt och mycket gott!
Lycka till om ni vågar prova!

Trevlig kväll!/
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen