torsdag 26 december 2013

Janssons frestelse

Annandag jul och jag har hunnit övningsköra med yngsta sonen Andreas och varit på förhandsrea på Åhlens i Helsingborg! 
Ska ni ut och trängas på mellandagsrean?

Gillar ni Janssons frestelse på julbordet? 


Det finns många olika recept på Janssons frestelse, här kommer receptet på min:

Janssons frestelse
4 portioner
Ugn: 200-225 grader
Ingredienser:
8 vinter potatisar
2 gula lökar
20 ansjovisfiléer (jag använder Grebbestads)
3 dl grädde
ströbröd
1-2 msk smör


Gör så här:
Sätt på ugnen.
Skala och riv potatisen grovt.
Skala löken och skär den i tunna skivor.
Varva potatis, lök och ansjovis i en smord ugnsform. Börja och sluta med potatis.
Häll på det mesta av grädden och ev. lite av spadet från ansjovisen.
Strö över lite ströbröd och lägg på några klickar smör.
Grädda i ugnen i ca 35-45 min! Slå på den sista grädden i slutet av gräddningstiden.
Lycka till!!

Ha en trevlig dag!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen