måndag 4 januari 2021

Matbröd med fullkornsmjöl och fröer

Då är första veckan på 2021 här och vi fortsätter vår ledighet tillsammans några dagar till. Först på måndag nästa vecka börjar jag arbeta igen. När vi är lediga tillsammans blir det bättre rutiner på måltider än när jag är själv hemma. Vilket är bra för att hålla sötsuget borta.
Jag bakar och pysslar också mer när jag är ledig, idag blev det bakat ett gott matbröd. I går kväll satte jag degen till matbrödet som skulle kalljäsa över natten.
I morse bakades det ut och gräddades så att vi kunde njuta av nybakat bröd till frukost.
Till ett bröd behövs:
Deg:
6 g jäst 
300 g kallt vatten
290 g vetemjöl special med fullkorn
100 g vetemjöl special
1 tsk salt
½ dl pumpakärnor
1½ msk linfrön
1½ msk vita sesamfrön

Till utbakningen behövs:
½ dl pumpakärnor
1½ msk linfrön
1½ msk vita sesamfrön

Gör så här:
Kvällen innan:
Rör ut jästen i vattnet och tillsätt sedan mjöl, salt och frön. Rör tills allt blandats ordentligt. Täck bunken med plastpåse och låt stå i rumstemperatur 8-12 timmar.

På morgonen dagen efter:
1. Smöra en brödform
2. Strö pumpakärnor, linfrö och sesamfrö på en skärbräda.
3. Skrapa ut degen på fröna, dra ut den till en kvadrat och vik sedan ihop en gång på mitten så att fröna hamnar på utsidan.
4. Lägg degen i formen, täck med en handduk och låt jäsa i ca 1 timme.
5. Sätt samtidigt ugnen på 250 grader. Sätt ett ugnsgaller strax under mitten och en oöm plåt på nedersta falsen. 
6. När brödet har jäst färdigt sätter du in formen på gallret och lägger några isbitar på den nedre plåten.
7. Efter 15 minuter sänker du värmen till 200 grader och låta brödet gräddas i ytterligare 20-30 minuter. I min ugn var det lagom med 25 minuter. Ta ut brödet ur ugnen, det ska kännas lätt,
8. Vänd ut brödet ur formen och låt det svalna på ett galler.
Original receptet hittade jag hos Nadjaskitchen, jag har ändrat lite på det.

Jag önskar er en fin start på veckan.
Kram
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen