tisdag 4 augusti 2020

Goda och mättande proteinpannkakor

Hur har ni det runt om i vårt fina land? Hoppas ni som jag har kunnat/kan njuta av lite semester och välbehövlig ledighet. Vi har haft tre underbara semesterveckor och har börjat jobba igen.

Under en av mina semesterdagar testade jag att gör proteinpannkakor till lunch. Dem blev väldigt goda, så idag delar jag med mig av receptet till er. Att dem dessutom är snabba och enkla att göra är en stor fördel.
Det här behöver du till ca 8 pannkakor:
2 dl havregryn
1 1/2 tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver
1 krm salt
3 ägg
3/4 dl havredryck eller annan växtbaserad mjölkdryck 
smör eller kokosfett (till stekning)

Gör så här
1. Mixa havregrynen till mjölliknande konsistens i en matberedare eller med stavmixer.
2. Blanda alla torra ingredienser.
3. Vispa ihop ägg och havredryck i en separat skål.
4. Vänd ner äggblandningen i skålen med de torra ingredienserna. 5. 5. Rör ihop till en jämn smet.
6. Smält smöret i ett stekjärn.
7. Klicka ut i en rund klick (cirka 10 cm i diameter) och stek ett par minuter tills pannkakorna har fin färg på båda sidorna.
Servera med keso eller grädde tillsammans med frukt eller bär.
Vi har ätit de här goda och mättade pannkakorna några gånger redan och tycker väldigt mycket om dem.

Originalreceptet kommer från ICA.

Önskar er en fin kväll!
Kram Maria

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen