onsdag 10 februari 2016

Naturvetenskap i förskolan: Vattnets kretslopp

På jobb är vi duktiga på att ta vara på det som intresserar barnen och ta in nytt stoff till hjälp i inlärningen.
Efter att ha gjort experiment med färger kom vi in på att prata om vatten som hade avdunstat, barnen undrade vart vattnet hade tagit vägen?
Vi visade en tydlig bild på vattnets kretslopp (som jag skapade redan2014) och berättade vad som händer med vattnet.


Vi följer även upp det vi har pratat om, i det här fallet blev det ett experiment där vi fick egna regndroppar med hjälp av 
en glasburk med lock, varmt vatten och isbitar.
Så här gör man:
1. Häll det varma vattnet i glasburken.
2. Vänd locket upp och ner och lägg det över burkens öppning.
3. Lägg isbitarna i locket.
4. Följ vad som händer och lyft locket efter en stund och se om det bildats vattendroppar.

Vid intresse av materialet:
Gör så här: Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet) 
Låt dropbox ladda klart sidan innan ni trycker på ladda ner.På min dator hamnar materialet i "hämtade filer", det kan man nog välja själv! Sen är det bara att skriva ut och laminera materialet.

OBS! Klicka inte direkt på skriv ut i dropbox då riskerar ni att få halva sidor!


LänkenVattnets kretslopp

Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner på bloggen!


Ha det så bra!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen