söndag 20 oktober 2019

Montessorimaterial Pumpans delar

Torsdagen den 31 oktober är det Halloween och vi ska arbeta med tema kring det på jobbet. Jag har letat efter ett material med pumpans delar med svensk text och inte lyckats hitta något. Så nu har jag tillverkat ett eget. Översättningen har jag fått hjälp av en pedagog som arbetat i USA.
Färgläggningen av bilderna har jag gjort för hand och skannat in bilderna på datorn.
Korten kommer vi att använda tillsammans med en riktig pumpa och utforska varje del.
                              
Materialet består av 15 kort med en delad pumpa på. Varje del av pumpan som benämns på korten är färglagda i rött. Följande delar finns på korten:
frö
fruktkött
skal
strå
stam
blad
pumpa

Korten består av ett större med bild och text, ett mindre med bild och ett textkort. Materialet kan användas som en parövningen eller som en trestegs lektion, där man i 3 steg gör följande:
1. Ta ett kort i taget (isolerar det) och benämner det och be barnet säga efter. Upprepa med alla korten.
2. Lägg ut alla bilderna och be barnet ge dig/peka på de olika korten
3. Isolera och ta ett kort i taget och fråga om barnet kan säga vad det heter.
Materialet finns att ladda ner på min sida hos Skolmagi.nu

Hoppas att ni får användning av materialet till era barn/elever.
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen