tisdag 28 augusti 2018

Hösttema matematik 1-10 till förskola

De senaste dagarna har jag känt av att hösten är på intågande. Ljus har tänts och filten har använts i soffan de två sista kvällarna.
Datorn har också använts för skapande av nya pedagogiska material, ett av dem delar jag med mig av i kväll.
Det är ett matematik material med hösttema i form av olika löv. Övningen går ut på att sortera upp de små löven till respektive ark. Det finns från 1-10 stycken kort till de olika arken.
 Barnen kan utmanas matematisk på olika sätt ex, räkna hur många löv de olika arken har fått, lägg dem i nummerfölj, hur många saknas för att det ska vara tio på varje o.s.v.
Till de yngre barnen kan man välja ut 3 till 5 ark.

Lpfö 98: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring.
Materialet består av 10 ark med löv i olika färger och av 55 lösa bilder med löv på. Jag har försökt att färgkoda lövens färger efter Montessoris lilla pärltrappa. 

Vid intresse av materialet: 
Materialet laddar ni ner själv! Klicka på länken till materialet nedan för att komma till min sida hos skolmagi, där materialet laddas ner gratis.

Jag kan inte lägga tid på att mejla material som är nedladdningsbara. 


LÄNKEN: Höstlöv matematik


Nu ska jag krypa ner i soffan och titta i inredningsmagasin och få inspiration till höstens inredning!
Kram Maria

1 kommentar:

  1. Hejsan
    Jag skulle jättegärna uppskatar om du kan skickar det material till mig i min mail tack
    Luma.daood@varmdo.se
    Mvh
    Luma

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen