söndag 29 juli 2018

Lättlagad Köttfärs- och squashgratäng

INNEHÅLLER REKLAMLÄNK Jag delar med mig kostnadsfritt av mina pedagogiska material. För att börja tjäna lite pengar på mitt bloggande har jag valt att lägga in reklamlänkar i inläggen. Jag är tacksam för alla klick som ni gör! 
______________________________________________________________
Reklam länken 


Det var ett tag sedan jag lade ut något recept här på bloggen, idag är det dags för en maträtt som vi åt i kväll. Vi fick squash av Andreas svärföräldrar och jag googlade runt på nätet för något som verkade gott. Jag fastnade för en köttfärs- och squashgratäng. Den blev väldigt god och var dessutom lätt att laga.

Det här behöver du:
2 msk smör eller olja
1 gul lök
400 g köttfärs
1 msk hackad basilika
1 tsk salt
1 krm peppar
1 tsk vitlökspeppar
1 burk krossade tomater (à 400 g)
ca 500 g squash (1 stor eller 2 små)
1 dl smakrik riven ost
Till servering
parmesanost 


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225°C.
2. Skala, hacka och fräs löken med olja i en panna några minuter. 3. Häll i köttfärsen, smula sönder den med en trägaffel och låt den bryna lätt.
4. Krydda med basilika, vitlökspeppar, salt och peppar. Häll över tomatkrosset och låt småkoka i 10 minuter.
5. Skölj och hyvla squashen på längden i tunna skivor med hjälp av en osthyvel.
6. Smörj en ugnssäker form.
7.Varva skivorna och köttfärsröran i formen. Översta lagret skall vara squash.

8. Strö över osten.
9. Ställ in formen i ugn i ca 20 minuter.
Servera gratängen med en grönsallad och parmesan.


Originalreceptet hittade jag HÄR.

Trevlig kväll!/
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen