onsdag 21 oktober 2015

Montessorimaterial: 3-bitars icke ljudenliga ord pussel (blå språkmaterial)

Mina bokstavspussel med (rosa) ljudenliga ord är väldigt uppskattade av er läsare och jag har för ganska längesedan påbörjat att tillverka pussel med (blå) icke ljudenliga ord. Jag har mååånga material som är halvt färdiga och behöver ibland rensa bland alla dokument i datorn för att hitta och göra klart materialen.
Nu har mina pussel med icke ljudenliga ord blivit färdiga:-)
Övningen går ut på att bygga ihop pusslen och läsa orden. Även yngre barn som inte kan läsa kan bygga pusslen. 

Materialet består av tio stycken 3-bitars pussel med icke ljudenliga ord. Alla vokaler är skrivna med röd färg och alla konsonanter är skrivna med blå färg.
Orden på pusslen är ask, mun, kam, lim, paj, boj, lax, arm, sex och haj.

LPFÖ98 reviderad 2010
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen.

Vill ni ha pusslen i mindre storlek så välj stående papper på er skrivare! Nedan ser ni skillnaden på storleken.



Vid intresse av materialet:


Gör så här: Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet)
Låt dropbox ladda klart sidan innan ni trycker på ladda ner.
På min dator hamnar materialet i "hämtade filer", det kan man nog välja själv! Sen är det bara att skriva ut och laminera materialet:-)



Jag önskar er en trevlig onsdag!/Maria

2 kommentarer:

  1. Hej Maria, jag ska ha en åk 1 nu på min VFU och undrar om du möjligtvis har några fler ords pussel att dela med dig :) ? Jag tänkte att min handledare kör nu och introducerar en bokstav per vecka och då hade det varit kul med pussel på en bokstav exempelvis L där man har 5 olika ord pussel på bokstaven L så att man presenterar ett nytt ord varje dag. Samtidigt låter man de övriga sitta kvar med det nya ordet så att de får syn på sitt eget lärande :) Var kan jag annars hitta dessa ?

    SvaraRadera
  2. Hej Stina!
    Jag har tyvärr inga fler ordpussel. Förstår att det hade passat bra till ert arbete med bokstäverna. Jag vet inte om det ev finns ordpussel hos facebook gruppen Gratis montessorimaterial.
    Lycka till på din VFU!
    Vänliga hälsningar
    Maria

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen