tisdag 8 september 2015

Insektens delar

Dagens inlägg är ett tips på hur man kan arbetat med insektens delar.

På förskolan följer vi det som intresserar barnen och vad som händer i naturen runt om oss, för tillfället är det insekter som är aktuellt.

Det finns många insekter runt om oss och nu i slutet på sommaren och i början av hösten är exempelvis getingarna slöare och kommer gärna fram om man äter utomhus.

När vi har olika projekt försöker vi få in så många ämnen som möjligt i arbetet.




Vi har tittat och pratat om de olika delarna på insekten genom att använda 
oss av Montessoris bilder på delarna och lappen ovan med delarna. (Via länken längre ner kan ni ladda ner den)

Lpfö98 rev 10:
Förskolan skall sträva efter att varje barn
*utvecklar sin förståelse för sin egen delaktighet i naturens kretslopp och för enkla naturvetenskapliga fenomen

*tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld



*utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra, utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,  



Språket har används flitigt genom sagan om honungsbina och ramsan om bikupan.




I skapandet har barnen ritat steg för steg och klippt och klistrat getingar.



Vid intresse av materialet:
Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet)


Länken: Insektens delar


Ha det så bra fina läsare!/Maria

2 kommentarer:

  1. Hej Maria,

    Tack för att du delar med dig ditt fina mMontessori material, jag undrar om de finns möjlighet att få redigera den till ett annat språk? jag arbetar just nu i Chile och behöver materialet på Spanska och det skulle vara toppen om jag kunde få ändra texten.
    Stort tack på förhand,

    Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina,

      Så spännande att arbeta utomlands! Om du mejlar mig orden på Spanska så fixar jag det till dig. Mejla mig på malund68@hotmail.com

      Mvh
      Maria

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen