onsdag 3 juni 2015

God Rabarberpaj

Så lyckligt lottad jag är som kan ringa min sambo om jag behöver hjälp med något, som idag när jag hade fått punktering på bilen. Jag hade inte ens märkt det själv, en annan bil blinkade på mig för att göra mig uppmärksamma mig på att något inte stämde.
Stellan tog bilen till en däckfirma och vi passade på att köpa fyra ny däck till min bil.

I kväll har vi firat Kevin som fyller 21 år nästa vecka, han är inte hemma på sin födelsedag så vi passade på att fira lite så här på lillördagen. Vi åt smörgåstårta från Maxi i Hyllinge och hemmagjord rabarberpaj.


Här kommer receptet på pajen:

Det här behöver du:
2-3 stycken rabarber eller så att det blir ett lager som täcker botten på en pajform.
1 dl socker

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Skär rabarbern i ca 1 cm bitar eller mindre.
3. Smörj en ugnssäker pajform med smör.
4. Lägg i rabarbern.
5. Strö över socker.

Smuldeg:
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl 
1/2 dl socker
150 g smör (rumsvarmt)

Gör smuldegen så här:

1. Lägg mjöl, socker och smör i en skål.
2. Arbeta med fingertopparna eller en gaffel samman mjölblandningen till en grynig massa.

3. Täck rabarbern med smuldegen.
4. Baka pajen i mitten av ugnen tills den fått ljusbrun färg och rabarbern mjuknat, ca 20-30 minuter.

Vi hörs!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen