fredag 23 januari 2015

Kuddsemla

Idag gjorde jag en semla som jag valt att döpa till kuddsemla efter dess form.


Det här behöver du för att göra 1 kuddsemla.
1 smördegsplatta i stl 12x12cm
mandelmassa (mängd efter tycke och smak)
vatten
1 dl vispgrädde 
Florsocker

Gör så här:

1. Ställ ugnen på 220 grader, 
2. Lägg smördegsplattan på en plåt
3. Grädda i ugnen tills den blir gyllene, ca 15 minuter.
4. Rör ihop mandelmassa med lite vatten för att få den krämig.
5. Låt den färdigbakade smördegen svalna.
8. Vispa grädden, ev med lite vaniljsocker.
9. Skär av ett hörn på smördegen, lägg i mandelmassan med hjälp av en kniv 
och spritsa i grädden.

10. Pudra över rikligt med florsocker.
Servera genast.



Idag var det min lediga fredag och tyvärr fick jag ta sällskap av de här två ovälkomna gästerna för att behandla halsont och förkylning.
I helgen ska jag försöka kurera mig. Trevlig helg på er!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen