söndag 14 december 2014

Lättbakad kavring utan jäsning

Efter en helg med att vi bland annat varit och smakat hemmagjord julsnaps (som smakade pepparkaksdeg) och varit på julgalan i Helsingborg med jobb tyckte jag att det behövdes lite bakning idag.

För jääätttte längesedan fick jag ett recept på kavring av en före detta kollega och har inte bakat det på flera år, jag har glömt bort hur enkelt det är att göra.

Receptet innehåller endast fem ingredienser och ni ska få ta del av det idag.



Kavring


Det här behöver du:
2 avlånga bakformar
1,5 liter rågsikt
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap
8 dl filmjölk

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj två avlånga bakformar.






Blanda de torra ingredienserna, häll i sirap och filmjölk, bland ihop allt.


Häll smeten i de två formerna.

Grädda längst ner i ugnen i 45 minuter, lägg på folie och låt bröden stå ytterligare 45 minuter i ugnen.

Låt bröden svalna under bakduk innan dem skivas och avnjuts.


Brödet är gott till julbordet, jag hade ägg och sill på min idag!

Lycka till om ni vågar prova!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen