fredag 7 november 2014

Pepparkaksdeg till kavlade pepparkakor

Efter ett tufft slut arbetsvecka kändes det skönt att avsluta den med ett härligt gympapass på Friskis o Svettis i Helsingborg och få rensa tankarna.

I helgen ska vi passa mina brorsbarn och som den pedagog man är, har jag redan planerat och förberett för en av aktiviteterna, pepparkaksbakning.
Nu för tiden är det sällan som det bakas kavlade pepparkakor i vårt hem, när våra killar var mindre kavlades det pepparkakor varje år. Jag bakar istället min underbart goda skurna pepparkakor i massor.
Alla pepparkaksdegar gör jag själv och det blir mycket godare pepparkakor än de som är bakade med färdigköpt deg.


Alla klarar av att göra egen pepparkaksdeg, det är super enkel, följa bara receptet nedan.

Pepparkaksdeg ca 1,4 kg

Det här behöver du

1 dl strösocker
½ dl sirap
½ dl vatten
100 gram smör
1 tsk kanel
½ tsk ingefära
½ tsk nejlika
½ tsk bikarbonat
5 dl vetemjöl
Gör så här:
1. Lägg strösocker, sirap och vatten i kastrull och låt det koka upp.
2. Ta bort kastrullen från plattan, lägg i smöret och låt det smälta.
3. Lägg i 
kanel, ingefära, nejlika, bikarbonat och blanda väl.
4. Blanda sist i mjölet.

5. Låt degen vila i kylen i ett dygn.

Kavla ut degen och tryck ut fina figurer.
Grädda pepparkakorna i 175 grader i 8-10 minuter.

Hur pepparkakorna blir får vi se imorgon!

Trevlig helg fina ni!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen