fredag 17 oktober 2014

FN tips till förskola

Om en vecka är det FN-dagen och den ska vi uppmärksamma på förskolan, därför tänker jag tipsa lite om vad man kan göra.
Vi kommer att låta barnen checka in på morgonen och resa ut i världen och titta på hur människor ser ut, hur de lever och vad de äter i olika delar av vår värld. Alla som vill får ha med en egen väska på resan och visa vad man har packat med sig. 

Man kan titta på olika flaggor och prata om vilka länder man varit i eller kommer ifrån. Att färglägga eller tillverka flaggor är även en rolig aktivitet att göra.


Vi har börjat förbereda barnen inför FN genom att läsa boken Alla har rätt, det är en barnbok som Amnesty har gett ut med en enklare förklaring på de mänskliga rättigheterna. 

Boken finns att beställa HÄR.




Jag har samlat på mig mycket tips och idéer under mina år inom förskolan och hittade en trevlig sång som passar bra att sjunga nu när vi ska fira FN-dagen ni hittar den nedan, tyvärr vet jag inte var jag har fått sången ifrån! 


Bilden är lånad hos http://pixabay.com/sv/

Broder Jakob på olika språka är också en sång som passar bra att sjunga på olika språk när man firar FN-dagen.
Svenska
Broder Jakob, Broder Jakob
sover du, sover du?
||: Hör du inte klockan, :||
ding ding dong, ding ding dong.

Danska
Mester Jakob, Mester Jakob
sover du, sover du?
||: Hører du ej klokken: :||
Ringe tolv, Ringe tolv.

Norska
Fader Jakob, Fader Jakob
Sover du? Sover du?
||: Hører du ei klokken? :||
Bim, bam, bom. Bim, bam, bom.

Tyska
Bruder Jakob, Bruder Jakob,
Schläfst du noch? Schläfst du noch?
||: Hörst du nicht die Glocken? :||
Ding dang dong, ding dang dong

Franska
Frère Jacques, Frère Jacques
Dormez-vous, dormez-vous?
||: Sonnez les matines, :||
Din dan don, din dan don.

Italienska
Frà Martino, campanaro,
Dormi tu? Dormi tu?
||: Suona le campane! :||
Din don dan, din don dan.

Engelska
Are you sleeping? Are you sleeping?
Brother John, Brother John!
||: Morningbells are ringing :||
Ding, ding, dong. Ding, ding, dong.

Finska
Jaakko kulta! Jaakko kulta
Herää jo, herää jo
||: Kellojasi soita :||
Pim, pam, pom. Pim, pam, pom.

Kinesiska
liang zhi laohu (2 tigrar)
liang zhi laohu (2 tigrar)
pao de kuai (springer fort)
pao de kuai (springer fort)
yi zhi meiyou yanjing (1 saknar ögon)
yi zhi meiyou erduo (1 saknar öron)
zhen qiguai (mycket konstigt)
zhen qiguai (mycket konstigt)

Texterna har jag hittat HÄR.


Vi hörs, ha en trevlig helg!!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen