fredag 29 december 2017

Bingo med sammansatta ord till barn

Hur har ni haft det under mellandagarna? Jobbar ni eller håller ni som mig ledigt? Mina dagar har gått åt till att träffa vänner, luncha, fika och shoppa. Jag har även blivit med träningskort och börjat träna på NordicWellness.

Nu när jag är ledig har ett par nya material skapats och fastän det är många som säkert är lediga så passar jag på att dela med mig av ett redan nu. Det är ett bingospel med sammansatta ord.
Materialet består av 6 brickor med rutor, bilder och texter samt av 30 lösa kort med bild och text på.
Spelets gång:
1. Lägga alla lösa kort i en liten påse.
2. Alla spelare väljer varsin bingobricka.
3. Låt alla berätta vad de har på sina brickor.
4. Bestäm vem som börjar dra ett kort från påsen.
5. Den som drar kortet berättar vad det är på bilden.
6. Den som har de andra två bilderna som bildar det sammansatta ordet lägger kortet på sin bricka.
7. Alla turas om att dra kort från påsen.
8. Den som först fyller sin bricka vinner spelet.

Vill man inte använda sig av en påse så går det bra att spela spelet som ett memoryspel eller använda materialet som en parövning.
Materialet bidrar till samtal och kommunikation, barnen skapar en förståelse för hur man sätter samman två ord till ett nytt.

LPFÖ 98 rev 16:
Förskolan ska sträva efter att varje barn tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya
sätt att förstå sin omvärld.

Materialet laddar ni ner själv! Klicka på länken till materialet nedan för att komma till min sida hos skolmagi, där materialet laddas ner gratis.

LÄNKEN: Bingo med sammansatta ord
Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner!


Jag önskar er ett Gott Slut på 2017!
Kram Maria

5 kommentarer:

  1. Så himla fint! Tack för att du delar med dig! Detta är även något som en skollogoped kan nyttja! Ska använda detta med mina elever �� tack!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tack, vad roligt att du gillar materialet. Jag kommer att göra ett liknade med motsatsord, så titta gärna in på bloggen igen!

    God fortsättning på 2018!
    Maria

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tack för många fin fina material :)
    Vill berätta att tryckfelsnisse varit framme på den spelplanen med fot + boll det kort som blev över är hästsko.
    vänligen / Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingrid!
      Tack för din kommentar.
      Alla bilder finns med på materialet, i och med att man klipper ut bilderna i sidan med fotboll, hästsko osv. så behöver de inte vara bredvid respektive ord på bingobrickan.

      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera
  4. Tack för ett bra material. Kommer att ha mkt nytta av det i språkundervisningen.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen