lördag 11 oktober 2014

Äppelmustens dag 11 oktober

Äppelmusten har en egen dag, den 11 oktober och den firades för första gången idag med öppet hus hos Kullamust i Mjöhult här i Skåne.
bild:Maria Lundblad

Det är alltid trevligt när det arrangeras sådana här tillställningar så jag gjorde ett besök där tillsammans med en av mina systrar. 
Där fanns många olika aktiviteter hela dagen, ett par som man var tvungen att boka sig till var rundvandring i musteriet och Kullados provning, vi passade på att boka in oss på en rundtur i musteriet. 

Innan besök i musteriet fick vi höra historien om Kullamust, de har tillverkat must i Mjöhult sedan 1929 alltså i 85 år!! 



bild: Maria Lundblad

1994 tog bröderna Carlsson över musteriet och gick som lärlingar hos den gamle mustmästaren.
Företaget har vuxit mycket de senaste femton åren och har fått utöka sina lokaler.
Sortimentet växer också hela tiden, har ni provat deras glögg? De är jätte god och inte alls så söt som "vanlig" glögg.
Vågen som används för att väga äpplena har förr i tiden används för vägning av bagage vid tågstationen som då fanns i Mjöhult.

Innan vi fick gå in i musteriet fick vi ta på oss en vit rock och mössa, så här fin blev jag =))

bild: Anders Svensson

Inne i musteriet blev vi visade maskinen som pressar äpplena, den var igång för fullt, medans maskinerna som pastöriserar musten och fyller den i flaskor inte fick vara igång när vi var där.

Det tar tre dagar från äpple till färdig must,
dag 1 pressas musten
dag 2 filtreras och pastörisera musten

dag 3 fylls den på flaskor
Det som blir kvar av äpplena efter pressningen omvandlas till biogas, som stadsbussarna i Helsingborg använder som drivmedel, så bra för miljön!!

Vi fick inte fotografera inne i musteriet, så några bilder därifrån får ni inte se.

Inne i butiken kunde man köpa olika sorters äppelmust, jag köpte bland annat en låda med blandade sorters must.

bild: Maria Lundblad
Jag kan säga att det var många som passade på att besöka Kullamust idag och jag ser redan framemot Äppelmustens Dag 2015!

Trevlig kväll!/
Maria 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen