onsdag 6 augusti 2014

Montessorimaterial sädesslag

Det märks att höstterminen närmar sig, det är fler som letar efter inspiration inför skolstarten.
På jobb har vi redan börjat med inskolningar och dagarna fylls av diverse aktiviteter, roligt att vara igång igen!

I dag tänkte jag tipsa om ett av mina material som jag tillverkade förra hösten och som passar bra att arbeta med nu när bönderna håller på att skörda de olika sädesslagen.

Materialet består av 8 bild kort och 4 faktakort som innehåller lite fakta om våra sädesslag.


Materialet fungerar bra att använda både i grupp och enskilt! 
Till de yngre barnen kan man använda bildkorten som en par övning utan faktakorten. 

Äldre skolbarn kan läsa korten själv och para ihop faktakorten med bildkorten.

LPFÖ 98/10
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra."

Klicka på länken nedan för att komma till inlägget där materialet kan laddas ner det som pdf:
http://malund68.blogspot.se/2013/08/arbete-med-sadesslagen.html

Materialet finns även med norsk text här:

http://malund68.blogspot.se/2013/10/montessorimaterial-parovning-sadesslag.html

Här kan ni läsa om fler tips på hur man kan arbeta med sädesslagen:
Arbete med sädesslagen
Förslag på höstprojekt


Trevlig kväll!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen