måndag 14 juli 2014

Lättbakade kalljästa frukostbullar

God morgon eller god middag!

I dag gick vi inte upp förrän kl.10 och har precis avslutat frukosten som bestod av kaffe, proviva50 (apelsin och mango) och nybakade bullar med pålägg.



Vad äter ni till frukost?

När jag jobbar blir det ofta smoothie och kokta ägg till frukost, det står jag mig längre på än bröd.
På semestern blir det ofta att måltiderna förskjuts och frukosten går ihop med lunchen och middagen blir senare än vanligt.


Original receptet på dagens bullar har jag hittat på recept.nu. Jag byte ut lite av vetemjölet mot ett med fullkorn. 

Min variant på receptet kommer här:

Kalljästa frallor
Det här behöver du:
3 dl ljummet vatten
2 msk olja
25 g jäst
1 tsk salt
1 tsk socker
2 dl vetemjöl special med fullkorn

ca 5 dl vetemjöl
Äggvita att pensla frallorna med.Skalade solrosfrön, linfrön och sesamfrön att strö över frallorna, man kan välja efter egen smak.
Jag använde endast sesamfrö.


Gör så här:
Blanda vattnet med oljan och jästen.
Tillsätt salt, socker, vetemjöl och vetemjöl special med fullkorn, blanda allt tills det blir en fast deg.

Dela degen i 12 delar och rulla till små frallor.
Lägg ut frallorna på en bakpappersklädd plåt.
Låt jästa i 15 minuter, ställ sedan in dem i kylskåp över natten.

På morgonen:
Pensla bullarna med äggvitan och strö över de frö ni vill.


Grädda dem i mitten av ugnen på 175 grader i ca 20 minuter eller tills bröden har blivit gyllenbruna.

Härlig start på dagen med en doft av nybakat i hela huset.

Njut av dagen alla fina läsare!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen