tisdag 11 mars 2014

Montessorimaterial: motsatsords pilar

Vilken härlig vårdag vi hade igår! Energin och orken laddas av den underbara solen. Jag hoppas på en lika fin dag idag!

Motsatsords pilar

Efter förfrågan om material att använda vid inlärning av motsatsord har jag nu blivit färdig med ett nytt material som jag valt att kalla motsatsords pilar.
Övningen går ut på att para ihop pilarna som är motsatser till varandra ex. gammal-ung. Alla pilar är färgkodade.

Jag har i tidigare inlägg skrivit och delat med mig av matematik pilar, rim pilar och bokstavs pilar de har blivit väldigt populära och enbart matematik pilarna har närmre 4000 sidvisningar på bloggen!!! Roligt med så populära material!


LPFÖ 98 rev 2014: Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen. 



Materialet består av 30 st pilar med bild och text på varje pil som bildar 15 par med motsatsord. 

Följande text är med på pilarna:

glad-ledsen
sover-vaken
höger-vänster
tjock-tunn
tom-full
lätt-tung
stor-liten
gammal-ung
natt-dag
öppen-stängd
varmt-kallt
tomt-fullt
högt-lågt
lång-kort
upp-ner


Materialet laddar ni ner själv! Jag har fått mejl om att det fungerar hur bra som helst att även använda Ipad och Iphone vid nerladdning. 
LÄNKENMotsatsords pilar 

Jag kan inte lägga tid på att mejla material som är nedladdningsbara på bloggen.


Jag önskar er en härlig dag! /Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen