fredag 14 mars 2014

Geografi tips till förskolebarn

Jag såg det här fina arbetet på Ann Cathrin Rosenberg Hammerens facebook sida och vill gärna visa det för er. Jag fick använda hennes bild här. Tack Ann Cathrin!


Måttet på den stora cirkeln är 24 cm sedan minskar man varje cirkel med 2 cm.

Följande kan man förslagsvis ha med på cirklarna,

börja på den största cirkeln:

1. Världsdelskarta

2. Europa karta
3. Land (Sverige)

4. Stad (Helsingborg)
5. Område/ort (Kattarp)

6. Gatunamn/mitt hus
7. Jag själv

Ett trevligt sätt att arbeta med geografi på, där barnen skapar sin egen "bok" om sin plats i världen.
Barnen får även öva sina motoriska färdigheter genom att klippa ut cirklarna.


Jag önskar er alla en trevlig fredag!/ Maria

2 kommentarer:

  1. Rekommenderar denna:
    http://countingcoconuts.blogspot.se/2011/08/me-on-map.html

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset. Det påminner en del om det jag skrev om!
    Hälsning Maria

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen