onsdag 2 oktober 2013

Snabblagad köttfärssoppa med sting

Nu är hösten här och då tycker jag att det passar bra med soppa till middag!

Receptet som jag har använt till dagens middag har jag skrivit om tidigare i år men känner att det passar att skriva om det igen.

Jag gillar snabblagade rätter och den här soppan tar ca 20-25 min att laga.



Ingredienser:
4 Portioner
500g köttfärs
1 paket bacon
½ purjolök (den gröna delen)
3 dl vispgrädde
2dl creme fraiche
3 dl vatten
1 1/2 msk kalvfond
2-3 msk tomatpuré
Cayennepeppar
Paprikapulver
Salt
Vitpeppar
Smör att steka i
Gör så här
Strimla purjolök och bacon.
Smält smör i en gryta, lägg i purjolök, bacon och köttfärs och bryn tillsammans.
Tillsätt grädde och crème fraiche, låt koka upp. Tillsätt vatten till önskad mängd soppa.
Smaksätt med en kalvfond, tomatpurén och kryddorna efter egen smak. Låt puttra 10 min.
Super lätt och snabb att göra.

Vi lade varsin klick gräddfil i vår soppa.
Original receptet finns här.

Lycka till om ni vågar prova!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen