lördag 26 oktober 2013

Försmak av julen: Pepparkaksmuffins

Så då var även vår invigning på jobb avklarad, så mycket extra arbete det har blivit den här terminen, det känns i kroppen. Mer om invigningen kommer senare.

I torsdags fick jag ett sms från blodgivarcentralen om att de var i akutbehov av blod med min blodgrupp. Tyvärr ville min kropp något annat....efter att fått nålen stucken i första armen försvann blodkärlet där, samma sak hände även med den andra armen. Kroppen ville annat än mig:-( Om ni har möjlighet och vill så behövs det alltid nya blodgivare. Här kan ni läsa mer om hur man blir blodgivare.


Idag har vi påbörjat att förbereda inför plattläggning av stor del av vår trädgård, så här såg det bland annat ut idag:


Under dagen har jag fixat mat, bakat och haft kära vänner på spontant fikabesök. Tack Camilla, Per och Lovisa samt Inger och Krister för att ni kikade in idag!
En utav muffinsen som jag bjöd på tänkte jag dela med mig av till er, receptet fick jag när vi hade hemkunskap i 8:an eller 9:an, alltså har det några år på nacken:-)



Pepparkaksmuffins
ca 25 st
ugn:225 grader

Ingredienser:
3 ägg

2 dl socker
100 gram smör
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kryddnejlika
1 tsk ingefära
2 tsk kanel

Smält smöret i en kastrull och låt det svalna. Blanda mjöl, bakpulver, nejlikor, ingefära och kanel i en skål.
Vispa upp äggen tillsammans med sockret i en skål tills det är vitt och poröst.
Rör sedan ner mjölblandningen, blanda väl. Häll till sist ner smöret och mjölken. Fyll muffinsformar upp till 3/4 del med smet. Grädda i ugnen i 8-10 min.
Låt svalna och njut av en försmak av julen.

Snart ska jag titta på säsongsstarten av Så mycket bättre och hålla lördagskväll!
Ha en skön helg!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen