söndag 8 september 2019

Montessorimaterial: Äpplets delar 3-stegs lektion

Har ni precis som mig full fart på jobbet och är igång för fullt med planeringar, dokumentationer, möte och utvärderingar?
Även om jobbet tar mycket tid försöker jag skapa ny pedagogiska material på fritiden. Ett av dem är klart, äpplets delar. Vet ni att äpplets dag firas den 25 september! 
Idag delar jag med mig av äpplets delar. Färgläggningen av bilderna har jag gjort på datorn, det var lite pilligt men det gick.
Materialet består av 12 kort med ett delat äpple på och av två kort med ett helt äpple på. Varje del av äpplet som benämns på korten är färglagda i rött. Följande delar finns på korten:
skaft
fluga foderblad
fruktkött
kärnor (frö)
skal
kärnhus


Korten består av ett större med bild och text, ett mindre med bild och ett textkort. Materialet kan användas som en parövningen eller som en trestegs lektion, där man i 3 steg gör följande:
1. Ta ett kort i taget (isolerar det) och benämner det och be barnet säga efter. Upprepa med alla korten.
2. Lägg ut alla bilderna och be barnet ge dig/peka på de olika korten
3. Isolera och ta ett kort i taget och fråga om barnet kan säga vad det heter.

Materialet finns att ladda på min sida hos skolmagi.nu, via den här LÄNKEN: äpplets delar

Trevlig kväll!

Kram Maria

2 kommentarer:

  1. Vilket bra material! Tack :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack:-)
      Kul att det kommer till användning.
      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen