måndag 2 april 2018

Lekfull programmering i förskolan

För ungefär en månad sedan var jag på en kurs i lekfull programmering, där vi fick lära oss programmering på ett lekfullt och tydligt sätt. Vi använde oss av bland annat "mänsklig" programmering och av blue bot. 

Mänsklig programmering:
Nedan har jag tillsammans med barnen skapat en "matta" som består av A4 papper. I några av rutorna har barnen lagt ut bokstäver.
Till hjälp i programmeringen av barnen har vi pilar som barnet som programmeras ska följa på mattan. 
Barnen valde en bokstav som en kompis skulle gå till genom att följa pilarna som hölls upp. Barnet som programmerades deltog inte i den här delen.                                    
Barnen tyckte det var lättare att lägga ut pilarna på mattan först för att de skulle komma rätt ordning. I aktiviteten blev det många diskussioner om vilken väg kompisen skulle programmeras och ord som återkom om och om igen är höger, vänster, framåt och bakåt. 
Den här aktiviteten går att variera på olika sätt.
 Aktiviteten var mycket uppskattad och barnen fick även i uppdrag att programmera mig. Jag hamnade utanför mattan och barnen upptäckte att de blandat ihop höger och vänster.


Genom att leka programmering vill vi väcka intresset för programmering, digitalt skapande och ge varje barn möjligheten, självförtroendet och förmågan att skapa med koder.
På kursen fick vi även använda blue bot och blue bee till programmering.   
På lång sikt vill vi öka den generella medvetenheten om logiskt tänkande och programmering. 

På filmen nedan om lekfull programmering deltar bland annat vår kursledaren Annika Ros som är från euc utbildningar. 

Filmen är lånad HÄR.

Ha det så bra!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen