lördag 24 februari 2018

Gratis Montessorimaterial: parövning instrument

Några av pedagogerna på jobb har gått NTA (Naturvetenskap och teknik för alla) utbildningar och med hjälp av handledningar och lådor med massor av material att utforska inom ljud, ljus, luft och vatten, vill vi på ett lekfullt och undersökande sätt ge barnen ett intresse och lärande i naturvetenskap och teknik. Jag har gått utbildning i ljus.

I samband med vårt tema ljud har vi bland annat köpt in en fin rytmsats med 22 instrument och lyssnat på hur de låter, spelat i takt och jämför styrkan i ljuden. Instrumenten hitta ni hos Lek och Lär.

För att stärka lärandet om instrumentens namn har jag tillverkat ett montessorimaterial med de instrumenten som ingår i vår rytmsats.  
Materialet kan användas som en parövning med enbart korten eller tillsammans med instrumenten. Det kan även användas som en trestegs lektion för lärandet av namnen.
Materialet består av kort på tolv olika instrument, följande instrument finns på mina kort: cymbaler, triangel, tamburiner, maraccas, claves, bjällerkrans, kastanjett, rörtrumma, bjällerstaväggmaraccas och träblock.
Korten består av ett större med bild och text, ett mindre med bild och ett med text. Materialet kan användas som en parövningen eller som en trestegs lektion, där man i 3 steg gör följande:
1. Ta ett kort eller ett instrument i taget (isolerar det) och benämner det och ber barnet säga efter. Upprepa med tre till fyra  instrument åt gången.
2. Lägg ut alla tre bilder eller instrument och be barnet ge dig/peka på de olika djuren.
3. Isolera och ta ett kort eller instrument i taget och fråga om barnet kan säga vad det heter.
Barnen har även tillverkat egna instrument, mer om det kommer i ett eget inlägg!

Materialet laddar ni ner själv! Jag har fått mejl om att det fungerar hur bra som helst att använda Ipad och Iphone vid nerladdning När ni klickar på länken till materialet, så väljer ni sedan den lilla fyrkanten med pil vid adressfältet och väljer sedan spara pdf i Ibooks. 
Länken: parövning instrument
Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner!

Jag önskar er en skön lördagskväll!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen