söndag 23 juli 2017

Lutande tornet i Pisa


Äntligen kommer det en uppdatering från mig☺Vi är nu hemma i kalla och regniga Skåne, var tar sommaren vägen??? Jag är glad att vi gav oss iväg ner i Europa och fick njuta av sol, värme och bad i både hav och pool.

Efter att vi varit vid Venedig begav vi oss till Pisa, där vi heller aldrig varit förut. Vilken underbar stad med små gränder och trevliga uteserveringar. Vi bodde på en trevlig camping som heter Camping Village Torre Pendente Pisa. Den ligger bara 5 minuters cykelväg från centrum av Pisa och till det lutande tornet.

En häftig upplevelse att komma in till Pisa och se den här berömda byggnaden. Det lutande tornet i Pisa är ett fristående klocktorn till katedralen som ligger bredvid. Tornet är cirka 55 meter högt, tornet är mest känt för att det lutar. Det började luta strax efter att det började byggas år 1173.

Ingången till det lutande tornet. Vi trodde inte att man skulle få gå in i tornet men det fick vi göra. Tornet var stäng 1990 till 2001 för att man skulle rädda det. Nu får det maximalt vistas 40 personer samtidigt inuti i den. När vi kom in i byggnaden tyckte jag att det kändes som att var ombord på en båt.


För att komma upp till våningen där vi fick gå ut och se ut över Pisa fick vi gå 296 trappsteg. 
Uppe på toppen med en härlig utsikt.
 Uppe i klocktornet.

Har ni inte besök Pisa så kan jag verkligen rekommendera er att göra det!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen