lördag 14 januari 2017

Plankstek med fläskfilé och blomkålsmos

Till gårdagens middag som var plankstek, testade jag att göra blomkålsmos till min planka. Det blev gott men väldigt mättande så jag orkade bara hälften av moset. Receptet som kommer från Recepten.se hittar ni nedan.
Det här behöver du till 4 portioner 
ca 1 kg blomkål
1 dl vispgrädde
1 dl mjölk
50 g smör
1 tsk salt
1 krm malen vitpeppar

Gör så här:
1. Skär blomkålen i mindre bitar, ta gärna med det mesta även av stammen.
2. Mät upp vispgrädde och mjölk i en kastrull.
3. Låt koka upp, under övervakning för när det väl börjar koka så kokar det snabbt över. Ta bort kastrullen från värmen.
4. Lägg i smöret, salt och vitpeppar och rör om tills smöret smält.
5. Lägg i blomkålen, sätt tillbaka kastrullen på spisen och fortsätt koka på medelhög värme utan att det kokar över i ca 10 minuter.
6. Ha gärna locket på glänt om det går utan att det kokar över. Rör gärna om någon gång under tiden så att blomkålen högst upp som ligger ovanför vätskenivån kommer ner i vätskan.
(Det gör inget att ungefär hälften av blomkålen ligger ovanför vätskenivån. Under tiden det kokar så sjunker blomkålen ihop och mot slutet så ligger nästan allt i vätska.)
7. Mixa ihop till ett jämnt och fint mos med mixer.
Mixa lite i taget uppifrån och ner så att det inte skvätter.

Idag kommer resten av moset att ätas tillsammans med färsbiffar.

Önskar er en härlig dag!/Maria 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen