torsdag 1 september 2016

Montessorimaterial: sortering matvaror

När man går och handlar mat är varorna på plats efter vilken kategori av mat de tillhör, det blir sorterat och kategoriserat så att vi kunder har lätt för att hitta det vi ska köpa. I dag tänker jag dela med mig av ett material där barnen just ska sortera mat till olika kundvarnar beroende på vilket kategori de tillhör. Under aktiviteten är det lämpligt att kommunicera med barnen om vad bilderna föreställer, ställa frågor kring vad de tycker om för mat osv.

LPFÖ 98 rev 2016: Förskolan ska sträva efter att varje barn:
-tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld,
-utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra, 

  

Jag har valt att gör två olika uppsättningar av materialet, ett med färdiga rutor i kundvagnarna där man lägger korten och ett utan rutor. Den till höger på bilden är utan rutor.
Följande 6 kategorier av mat har jag valt till mitt material:
bröd

kött
fisk och skaldjur
frukt  
grönsaker
mejeriprodukter


Materialet består av 6 kundvagnar med rutor på och under varje vagn finns en bild och text på vilken sorts mat som ska läggas i vagnen. Det består även av 30 lösa kort dvs 5 kort till varje vagn. Materialet är självrättande, då jag valt att färgkoda rutorna och korten. 
På materialet utan rutor är korten färgkodade med texten på vilka varor som ska sorteras i vagnen.
När ni har laddat ner materialet väljer ni vilka sidor ni vill skriva ut beroende på om ni vill använda materialet med eller utan rutor!


Vid intresse av materialet: 
Man behöver inte ha eller skaffa Dropbox för att ladda ner materialet gratis!


Om den här sidan kommer upp så klicka längst ner på "Nej tack, fortsätt till nedladdning" om ni inte vill skaffa dropbox.



Gör så här: Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet) Låt dropbox ladda klart sidan innan ni trycker på ladda ner.På min dator hamnar materialet i "hämtade filer", det kan man nog välja själv! Sen är det bara att skriva ut och laminera materialet. OBS! Klicka inte direkt på skriv ut i dropbox, då riskerar ni att få halva sidor! 


Länken: sortering mat

Jag vill önska er en skön torsdag! 
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen